Preventivní program školy Školní rok: 2017-18
1. Základní údaje o škole
Název a adresa školy, pro kterou platí tento MPP | Základní škola Veltrusy, příspěvková organizace |
Jméno a příjmení ředitele | Mgr. Světlana Racková |
Telefon na ředitele | 315 781 188, 731 617 991 |
E-mail na ředitele | svetlana.rackova@seznam.cz |
Jméno školního metodika prevence | Mgr. Lenka Homolková (1. stupeň) Mgr. Lucie Pavlíčková (2. stupeň) | ||
Telefon | 315 781 188 | ||
lenka.homolkova@skolaveltrusy.cz lucie.pavlickova@skolaveltrusy.cz | |||
Specializační studium | Ano |
|
|
Realizátor vzdělávání | PPP pro Prahu 1, 2 a 4 |
Jméno výchovného poradce | Bc. Miroslava Polášková | ||
Telefon | 315 781 188 | ||
miroslava.polaskova@skolaveltrusy.cz | |||
Specializační studium | Ano |
|
|
Realizátor vzdělávání | UK Praha |
Jméno školního psychologa | Mgr. Klára Matějíková |
Telefon | 315 781 188 |
psycholog.veltrusy@seznam.cz |
| Počet tříd | Počet žáků/studentů | Počet ped. pracovníků | |
ZŠ - I stupeň | 12 | 301 | 12 | |
ZŠ - II.stupeň | 8 | 202 | 18 | |
Víceleté gymnázium | 0 | 0 | 0 | |
4leté gymnázium | 0 | 0 | 0 | |
SŠ – ostatní | 0 | 0 | 0 | |
Celkem pedagogů na škole* | 44 pedagogických pracovníků | 30 učitelů, 6 vychovatelek, 1 pedagog volného času, 7 + 3 asistenti |
|
2. Stručná analýza situace
Charakteristika školy
Základní škola ve Veltrusech je spádovou školou na malém městě. Region je rizikový z hlediska užívání a výroby návykových látek. Spádový obvod školy zahrnuje 16 obcí. Celkem dojíždí téměř 50 % žáků.
V současné době se škola potýká s nedostatečnými prostory nutnými k výuce. Počet žáků se každým rokem zvyšuje (v letošním školním roce přesáhl číslo 500) a současná budova nedokáže při tomto počtu vyhovět požadavkům na moderní výuku. S tím úzce souvisí také zvýšené nebezpečí rozvoje různých typů rizikového chování a ohrožení bezpečnosti dětí. Na straně zřizovatele aktuálně probíhá diskuze o možné přístavbě školy. Momentálně je však škola postavena před nelehký úkol dostát vysokým nárokům v oblasti výuky i prevence v nevyhovujících podmínkách.
V prvním a čtvrtém ročníku jsou žáci rozděleni do tří kmenových tříd, ostatní ročníky mají vždy dvě paralelní třídy. Využíváme 20 kmenových tříd, 2 odborné učebny /vzhledem k počtu žáků musí i odborné učebny sloužit jako kmenové třídy/, cvičnou kuchyň, tělocvičnu, školní hřiště s umělou i travnatou plochou. To však k výuce TV nestačí. Proto využíváme k výuce i prostory místní sokolovny. Třídy jsou vybaveny moderním školním nábytkem, interaktivními tabulemi nebo dataprojektory se speciálními tabulemi. Materiální a technické vybavení umožňuje realizaci kvalitních preventivních programů.
Ve školní družině pracuje 6 oddělení. Celková kapacita je 170 žáků. Žáci, kteří se z kapacitních důvodů nedostanou do družiny, mohou po vyučování navštěvovat školní klub. Součástí školy je také školní jídelna.
Škola nabízí také široký výběr mimoškolních aktivit (zájmových kroužků) pro žáky 1. i 2. stupně. V nabídce jsou aktivity sportovní, umělecké, přírodovědné a jiné.
Veškeré důležité informace, aktuality a kontakty jsou k nalezení na webových stránkách školy: www.skola.veltrusy.cz. Stránky jsou pravidelně aktualizovány. Škola vede také databázi emailových kontaktů na zákonné zástupce žáků a v případě potřeby jich využívá ke komunikaci.
Školní poradenské pracoviště
Na škole působí školní poradenské pracoviště (ŠPP), které se pravidelně schází (v roce 2017-18 je termín schůzek každé úterý 6.vyučovací hodinu). Při schůzkách se projednávají aktuální školní problémy. Každý z členů ŠPP má konzultační hodiny, které visí na webových stránkách školy. Členy ŠPP jsou: školní psycholožka, ředitelka školy, zástupkyně ředitelky, speciální pedagog, výchovný poradce, školní metodik prevence, metodik prevence pro 1. stupeň.
Členové školního poradenského pracoviště:
Vedení školy: Mgr. Světlana Racková, Mgr. Marie Kružicová, Ing. Kamila Hlaváčková
Školní psycholožka – Mgr. Klára Matějíková
Metodik prevence 2. stupeň – Mgr. Lucie Pavlíčková
Metodik prevence 1. stupeň – Mgr. Lenka Homolková
Výchovná poradkyně – Bc. Miroslava Polášková
Speciální pedagožka – Mgr. Miluše Rákosová
Oblast prevence
Preventivní působení je součástí školního vzdělávacího programu školy „Učím se pro život“. Škola má zpracovaný školní řád, jehož body korespondují s preventivní strategií školy, dále Preventivní program školy a Školní program proti šikanování.
Důležitým prvkem preventivní strategie školy jsou třídnické hodiny. Třídnické hodiny jsou pro celý 2. stupeň stanoveny jednotně ve středu šestou vyučovací hodinu. Třídní učitelé zde uplatňují vhodné formy práce se třídou jako sociální skupinou. Na 1. stupni jsou třídnické aktivity zařazovány pravidelně do výuky převážně formou socioher, žáci se učí diskutovat a řešit problémy v komunitním kruhu.
Škola má také aktivní žákovský parlament tvořený volenými zástupci 2. až 9. tříd. Žákovský parlament je důležitým činitelem v sociálním klimatu školy – žáci skutečně zažívají pocit, že jsou spolutvůrci života ve škole, řeší aktivně problémy, hledají řešení různých situací a přinášejí náměty pro zlepšení života ve škole. Prohlubuje se pocit sounáležitosti se školou – našimi žáky vytvořené logo: „Je to i tvoje škola!“.
Mezi žáky naší školy se objevují následující typy rizikového chování (v různé míře a četnosti):
Agresivita, záměrné ubližující chování
Intolerance vůči odlišnostem
Projevy závislosti na moderních technologiích
Krádeže
Projevy vandalismu
Setkáváme se také s nedostatečným výchovným působením ze strany rodičů, s výsledky
příliš tolerantní výchovy v rodině a s nespolupracujícími rodiči.
Preventivní strategie školy:
Prioritou školy je vytvoření bezpečného školního klima, rozvoj zdravých mezilidských vztahů, podpora zdravého životního stylu žáků, rozvoj sociálních dovedností a komplexní příprava žáků na život.
Základní pilíře preventivní strategie školy:
Práce třídních učitelů a ostatních pedagogických pracovníků
Pozorování žáků, vyhodnocování jejich chování a následná práce s jedinci či kolektivem
Kvalitní vedení třídnických hodin
Sledování absencí žáků
Stmelování třídního kolektivu, řešení problémů v kolektivu
Podpora spolupráce rodiny a školy
Další vzdělávání v oblasti prevence
Podpora zdravého životního stylu
Pobyt venku o velké přestávce (dle podmínek a dohodnutých pravidel – střídání 1. a 2.stupně kvůli bezpečnosti)
Podpora pitného režimu
Zapojení do projektu Ovoce do škol a Mléko do škol
Automat na zdravou výživu
Účast tříd na ŠVP, školních výletech, sportovních akcích, lyžařském pobytu
Rozvoj osobnosti žáka
Nácvik sociálních dovedností v přirozených a modelových situacích
Rozšiřování informovanosti a právního povědomí v oblasti rizikového chování
Rozvoj povědomí o právech a povinnostech dětí
Pravidelné vzdělávací aktivity – např. interaktivní semináře, divadelní představení, besedy, exkurze
Zapojení žáků do akcí pořádaných pro veřejnost
Rozvoj mezilidských vztahů
Aktivity v rámci třídnických hodin
Projekt Můj patron
Celoškolní projektové dny
Celoškolní akce – besídky, jarmarky, vystoupení pro rodiče, Bezva den, Setkání,…
Akce vyšších ročníků pro nižší ročníky (představení v rámci dramatické výchovy, besídky,…)
Podpora aktivního využívání volného času dětí
Nabídka kroužků a mimoškolních aktivit
Sportovní akce
Rozvoj spolupráce s rodiči
Certifikát Rodiče vítáni
Propracovaný systém včasného informování rodičů (webové stránky, email, telefonický kontakt)
Možnost využití konzultačních hodin, individuálních konzultací
Poradenské služby – ŠPP, školní psycholog
Realizace akcí pro rodiče a veřejnost
3. Stanovení cílů MPP
Dlouhodobé cíle:
podpora zdravého životního stylu;
pomoc žákům při ochraně jejich lidských práv, zejména pak jedincům z nejvíce ohrožených skupin;
oddálení, zabránění či snížení výskytu sociálně-patologických jevů;
předcházení následujícím rizikovým jevům: drogové závislosti, kouření a alkoholismus, kriminalita a delikvence, virtuální závislosti, záškoláctví, šikana a jiné formy násilného chování;
zvýšit svým působením schopnost žáků činit informovaná a zodpovědná rozhodnutí;
úzká spolupráce s rodiči;
zvyšování profesní připravenosti pedagogických pracovníků.
Cíl: | Zvýšit povědomí žáků o oblastech zdravého životního stylu |
Ukazatele dosažení cíle: | Výstupy ve vyučovacích předmětech – prvouka, přírodověda, přírodopis, VKZ, VKO |
Zdůvodnění cíle: | Zdravý životní styl žáků |
Návaznost na dlouhodobé cíle: | Podpora zdravého životního stylu |
Cíl: | Minimalizovat výskyt šikany ve škole |
Ukazatele dosažení cíle: | Průzkum mezi žáky, dotazník |
Zdůvodnění cíle: | Zajistit bezpečné prostředí pro všechny žáky |
Návaznost na dlouhodobé cíle: | Pomoc žákům při ochraně jejich lidských práv, zejména pak jedincům z nejvíce ohrožených skupin
|
Cíl: | Zlepšit kvalitu třídnických hodin na 2. stupni, zavádět TH na 1. stupni |
Ukazatele dosažení cíle: | Průběh třídnických hodin |
Zdůvodnění cíle: | Práce s kolektivem, podpora vztahů ve třídě |
Návaznost na dlouhodobé cíle: | Oddálení, zabránění či snížení výskytu sociálně-patologických jevů
|
Cíl: | Pokračovat v nastaveném programu primární prevence pro 1. a 2. stupeň |
Ukazatele dosažení cíle: | Počet konaných aktivit a počet zúčastněných žáků, zpětná vazba |
Zdůvodnění cíle: | Rozvoj dovedností a znalostí v oblasti prevence RCH u žáků |
Návaznost na dlouhodobé cíle: | Předcházení následujícím rizikovým jevům: drogové závislosti, kouření a alkoholismus, kriminalita a delikvence, virtuální závislosti, záškoláctví, šikana a jiné formy násilného chování
|
Cíl: | Aktivní zapojení žáků do školního parlamentu |
Ukazatele dosažení cíle: | Počet realizovaných setkání, ohlasy ze stran žáků, počet a kvalita akcí ŠP |
Zdůvodnění cíle: | Spoluzodpovědnost dětí za dění ve škole, vrstevnické výchovné působení |
Návaznost na dlouhodobé cíle: | Zvýšit svým působením schopnost žáků činit informovaná a zodpovědná rozhodnutí |
Cíl: | Posílení spolupráce škola - rodiče |
Ukazatele dosažení cíle: | Počet rodičů zapojených do společných aktivit, zpětná vazba, kvalita vztahů mezi rodiči a pedagogy |
Zdůvodnění cíle: | Vzbudit v rodičích zájem o dění ve škole, motivovat je k pozitivnímu výchovnému působení |
Návaznost na dlouhodobé cíle: | Úzká spolupráce s rodiči
|
Cíl: | Metodická podpora pedagogů v oblasti primární prevence |
Ukazatele dosažení cíle: | Informovanost pedagogů, orientace v problematice |
Zdůvodnění cíle: | Zkvalitnění výchovného působení na žáky |
Návaznost na dlouhodobé cíle: | Zvyšování profesní připravenosti pedagogických pracovníků
|
4. Skladba aktivit MPP pro jednotlivé cílové skupiny
a) Pedagogové
Název a odborné zaměření vzdělávání | Třídnické hodiny |
Stručná charakteristika | vedení třídnických hodin na 1.a 2.stupni |
Realizátor/lektor | Semiramis |
Počet proškolených pedagogů | 36 |
Počet hodin | 15 |
Termín konání | 28., 29. 8. , 11.10. 2016 |
Název a odborné zaměření vzdělávání |
|
Stručná charakteristika |
|
Realizátor/lektor |
|
Počet proškolených pedagogů |
|
Počet hodin |
|
Termín konání |
|
Název a odborné zaměření vzdělávání |
|
Stručná charakteristika |
|
Realizátor/lektor |
|
Počet proškolených pedagogů |
|
Počet hodin |
|
Termín konání |
|
Název a odborné zaměření vzdělávání |
|
Stručná charakteristika |
|
Realizátor/lektor |
|
Počet proškolených pedagogů |
|
Počet hodin |
|
Termín konání |
|
b) Žáci
Tematické bloky ve výuce, zaměřené na prevenci rizikového chování
Na 1.stupni jsou preventivní témata zařazena do vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Důraz je kladen na formování správných postojů a osobnostních zvyklostí, výuka probíhá převážně formou her, nácviku praktických dovedností, projektů. V rámci mezipředmětových vztahů prolínají preventivní témata všemi předměty.
1.ročník
riziková místa a situace, vhodná a nevhodná místa pro hru
chování lidí
soužití lidí
osobní bezpečí
návykové látky a zdraví
přivolání pomoci v případě ohrožení fyzického a duševního zdraví
čísla tísňového volání, správný způsob volání na tísňovou linku
2.ročník
chování lidí
osobní bezpečí
osobní bezpečí
návykové látky a zdraví
přivolání pomoci v případě ohrožení fyzického a duševního zdraví
čísla tísňového volání, správný způsob volání na tísňovou linku
3.ročník
soužití lidí
chování lidí
právo a spravedlnost
ohleduplnost, etické zásady, zvládání vlastní emocionality
rizikové situace, rizikové chování a předcházení konfliktům
osobní bezpečí
přivolání pomoci v případě ohrožení fyzického a duševního zdraví
čísla tísňového volání, správný způsob volání na tísňovou linku
4.ročník
rizika v přírodě
rizika spojená s ročními obdobími a sezónními činnostmi
pravidla slušného chování
základní lidská práva
práva dítěte
5.ročník
duševní hygiena
pracovní den a volný čas
osobní bezpečí
krizové situace
bezpečné chování v kontaktu s vrstevníky
krizová centra
linka důvěry
označování nebezpečných látek
ochrana člověka za mimořádných událostí
dopravní značky, předcházení rizikovým situacím v dopravě a v dopravních prostředcích
návykové látky a jejich odmítání, hrací automaty a počítače, závislost
nebezpečí komunikace prostřednictvím elektronických médií
vztahy mezi vrstevníky
partnerství, manželství, rodičovství
základy sexuální výchovy – rodina, vztahy v rodině, partnerské vztahy, osobní vztahy, etická stránka vztahů
etická stránka sexuality, HIV/AIDS
sexuální zneužívání – ochrana
komunikace
mezilidské vztahy
řešení konfliktů
Od 6. do 9. třídy jsou preventivní témata zařazena do předmětu výchova ke zdraví, časová dotace je 1. hodina týdně. Při výuce je kladen důraz na aktivitu žáků, nácvik dovedností metodami dramatické výchovy, sociálně- psychologickými hrami, prací s dokumentárními filmy (Jeden svět na školách – jsme registrovanou školou v tomto projektu Člověka v tísni).
Učivo VKZ po ročnících – preventivní témata:
6. ročník
Mezilidské vztahy
Komunikace a kooperace
Respektování sebe sama a druhých
Vztahy ve dvojici – kamarádství, přátelství
Bezpečné chování – komunikace s vrstevníky
Pohyb v rizikovém prostředí
Přítomnost v konfliktních a krizových situacích
Dodržování pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví
Skryté formy a stupně individuálního násilí a zneužívání
Sexuální kriminalita
Šikana a jiné projevy násilí
autodestruktivní závislosti-zdravotní a sociální rizika zneužívání návykových látek
7. ročník
mezilidské vztahy komunikace a kooperace – přijímání názoru druhého, empatie
chování podporující dobré vztahy
vztahy a pravidla soužití v prostředí komunity – rodina, škola, vrstevnická skupina
Média, sekty, komunikační obrana proti manipulaci a agresi
celostní pojetí člověka ve zdraví a nemoci – složky zdraví a jejich interakce
podpora zdraví a její formy – prevence a intervence, působení na změnu kvality prostředí a chování jedince, odpovědnost jedince za zdraví, podpora zdravého životního stylu, programy podpory zdraví
výživa a zdraví – vliv životních podmínek a způsobů stravování na zdraví
poruchy příjmu potravy
tělesná a duševní hygiena – zásady osobní, intimní a duševní hygieny, otužování
význam pohybu pro zdraví
stres a jeho vztah ke zdraví – kompenzační, relaxační a regenerační techniky k překonávání únavy, stresových reakcí a k posilování duševní odolnosti
autodestruktivní závislosti – psychická onemocnění, těžké životní situace a jejich zvládání
trestná činnost
kriminalita mládeže
sexuální dospívání a reprodukční zdraví – zdraví reprodukční soustavy, sexualita jako součást formování osobnosti
předčasná sexuální zkušenost
8. ročník
Mezilidské vztahy
Komunikace a kooperace
Seberegulace a sebeorganizace činností a chování
Celostní pojetí zdraví – základní lidské potřeby a jejich hierarchie
Civilizační choroby – zdravotní rizika, preventivní a lékařská péče
Ochrana před přenosnými i nepřenosnými chorobami, chronickými onemocněními a úrazy
bezpečné způsoby chování (nemoci přenosné pohlavním stykem, AIDS, hepatitidy)
Autodestruktivní závislosti – bezpečnost v dopravě
Trestná činnost
Dopink ve sportu
Skryté formy násilí a zneužívání
Sexuální kriminalita
Sexuální zneužívání dětí
Komunikace se službami odborné pomoci
9. ročník
vztahy a pravidla soužití v prostředí komunity – obec, spolek
vztahy ve dvojici – manželství a rodičovství
zaujímání hodnotových postojů a rozhodovacích dovedností pro řešení problémů v mezilidských vztazích
pomáhající a prosociální chování
psychohygiena – sociální dovednosti pro předcházení a zvládání stresu, hledání pomoci při problémech
sexuální dospívání a reprodukční zdraví – těhotenství a rodičovství mladistvých
poruchy pohlavní identity
manipulativní reklama a informace – reklamní vlivy, působení sekt
autodestruktivní závislosti – psychická onemocnění, těžké životní situace a jejich zvládání
trestná činnost
kriminalita mládeže
odpovědné chování v situacích úrazu a život ohrožujících stavů (úrazy v domácnosti, při sportu, na pracovišti, v dopravě
Specifická prevence
Název programu | Program dlouhodobé primární prevence |
Typ programu | Interaktivní seminář |
Stručná charakteristika programu | Dlouhodobý program zaměřený na podporu zdravého životního stylu, mezilidských vztahů a prevenci vzniku rizikových jevů |
Realizátor | Centrum primární prevence Semiramis o.s. |
Cílová skupina | Žáci 4. – 7.ročníků |
Počet žáků v programu | 235 |
Počet hodin programu | 54 |
Návaznost programu na cíle MPP |
|
Ukazatele úspěšnosti | Postoje a chování dětí v oblastech mezilidských vztahů, rizikového chování, zdravého životního stylu |
Termín | Listopad 2017 – květen 2018 |
Zodpovědná osoba | Konkrétní lektor Semiramis |
Název programu | Výuka na dopravním hřišti |
Typ programu | Interaktivní seminář s výukou jízdy na kole |
Stručná charakteristika programu | Seminář zaměřený na prevenci úrazů na kole (výuka – dopravní předpisy, praktický nácvik dopravních situací) |
Realizátor | Centrum prevence kriminality a dopravní výchovy Mělník |
Cílová skupina | Žáci 4. ročníku |
Počet žáků v programu | 72 |
Počet hodin programu | 4 |
Návaznost programu na cíle MPP |
|
Ukazatele úspěšnosti | Počet přidělených průkazů cyklisty na konci programu |
Termín | Říjen 2017, jaro 2018 |
Zodpovědná osoba | Konkrétní lektor Centra prevence kriminality a dopravní výchovy |
Název programu | Kočičí zahrada | |||||||||||||||||||||
Typ programu | Ucelený program 10 lekcí vedený v rámci PRV. | |||||||||||||||||||||
Stručná charakteristika programu | Program je zaměřený na prevenci vzniku rizikového chování, podporu zdravého třídního kolektivu a mezilidských vztahů, podporu zdravé osobnosti jedince | |||||||||||||||||||||
Realizátor | ZŠ Veltrusy | |||||||||||||||||||||
Cílová skupina | Žáci 3. ročníku | |||||||||||||||||||||
Počet žáků v programu | 57 | |||||||||||||||||||||
Počet hodin programu | 20 | |||||||||||||||||||||
Návaznost programu na cíle MPP |
|